الخميس، 30 سبتمبر 2010

كلنا اصحاب البيت

زمااااااااااااان كانت مصر بها قدماء المصريين وكانوا لديهم الله متعدده تارة ويوحدونها تارة







وقد اتي على مصر العديد من الانبياء يدعون الى توحيد الله عز وجل ومرت عصور كثيرة على ام الدنيا الى ان دخلت الديانة المسيحية مصر , طبعا كان اهل مصر يعتنقون اهله كثيرة ومنهم من رحب بديانة التوحيد وقت ذاك وهي المسيحية واعتنقها ومع مر السنين اصبحت مصر مسيحية ودخل الكثير فى تلك الديانة السماوية .






يعني اهل مصر اللى كانوا لديهم تعدد الهه ربنا هداهم واعتنقوا ديانة سماوية " طبعا بدون الدخول فى تفاصيل الديانة وقتها "






وتعدي السنين والعصور ويأتي دين الله الواحد وهو الاسلام وينتشر بين البلاد ويدخل مصر ويعتنق اهل مصر الاسلام ليسوا كلهم لكن بالتدريج اعتنقت مصر كلها تقريبا الاسلام ,اهل مصر اللى هما كانوا مسيحين اعتنقوا الاسلام ومنهم من ظل على ديانته المسيحية .






يعني بالمنطق كدا المسلمين اللى فى مصر هما اصلا اهلها اللى كانوا مسيحين من قبل واللى كانوا بدورهم وثنيين قبل المسيحية


يعني التدرج فى اعتناق الديانات من التعدد الى المسيحية الى الاسلام تدرج طبيعي , واللى مش من الطبيعي اننا نقول ان العرب اللى فتحوا مصر جابوا معهم شعب غفير يعتنق الاسلام وبدلوهم باهل مصر بل نقول ان اهل مصر دخلو فى الاسلام ومن جاء الى مصر من المسلمين الاوائل ومكثوا فيها انصهروا مع اهلها فى نسيج واحد .






يبقى نرجع للنقطة اللى عايزة اقولها ان مسلمين مصر ليسوا ضيوف عليها وانما هم اهلها من قديم الازل , بالظبط كما ان مسيحين مصر ليسوا ضيوف عليها وانما هم من اهلها من قديم الازل .






كلنا اصحاب بيت منا من اعتنق المسيحية بعد الوثنية ومنا من اعتنق الاسلام بعد المسيحية ومنا من ظل على الديانة المسيحية , ومحدش ضيف على حد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق